woensdag 20 december 2023

uitstapje naar de zon (nov 2023)

Brrr...wat is het koud en wat kwam er een water naar beneden de laatste weken!
De schimmel zit op alle muren, de waterdruppels hangen aan het plafond en de spiegels blijven in beslagen stand.......
De badkamer muur.....
Het plafond van de badkamer....
  Een muur in de logeerkamer....
Ondanks onze nieuwe ramen is het huis niet warm te krijgen, we zijn echt blij als we de dag bij plus 10 binnen kunnen beginnen en de dag kunnen afsluiten met 15 graden.
De keuken is altijd het warmst maar ook die zakte toen tot een schamele 6 graden... HELP!!
Dit gaan we nooit volhouden op deze manier tot de temperatuur hoger en de regen minder wordt!
We moesten er even tussenuit.
Een geluk dat we al een flink eind richting de zon wonen dus om warmte te zoeken in Zuid Portugal is niet zo lastig.

Onze eerste stop was bij Tijn en Suus met hun kinderen in een klein dorpje dichtbij Fafe.
Een warm welkom!
Leuk om te zien hoe zij bezig zijn om hun plekje om te toveren tot een prachtig oord. Mogelijkheden genoeg in ieder geval met hun gebouwen en hun stuk land.
Die avond hebben we een uitstapje gemaakt naar Fafe, waar kosten nog moeite waren bespaard om er een lichtrijke entourage van te maken......
Fafe in kerstsfeer.
De volgende dag vertrokken richting Lissabon waar Ed een botanische tuin wilde bezoeken. Het ging hem vooral om de teakboom maar ja, in welke van de 3 botanische tuinen die Lissabon rijk is zouden we deze kunnen vinden?
Helaas kozen we niet de juiste maar dat maakt een volgend bezoek aan Lissabon weer noodzakelijk!😜
Een Asteraceoe, de  Montanoa bipinnatifida uit Mexico.
Een margrietachtige in boomvorm.
Van daaruit zijn we richting Olhão in zuid Portugal gereden waar kennissen van Ed verbleven in een bungalow op de camping. Na een bakje koffie met een lekkere nata, hebben we de boot genomen naar een eilandje dat daar pal voor de kust ligt, Armona.
Na een korte tocht met de ferry kwamen we op een idyllische plekje aan; allemaal kleine, witte huisjes, mooie paadjes en een prachtig, schoon strand! Dit eiland voor de kust van Olhao heeft geen auto's of brommers, de fiets is de snelste die je tegen kan komen, wat heerlijk!
Daar hebben we, bij een buitentemperatuur van 18 graden een duik in de Atlantische oceaan genomen en afgetraind als we zijn hadden we het niet eens koud!!!
Op een verlaten strand skinny dippen in zee.
Na een zonnige stranddag zijn we naar Praia da Marinha gereden (ook aan de zuidkust) en hebben daar op een lege parkeerplaats bij het strand de auto voor de nacht geparkeerd.
Omdat het 's avonds nogal vroeg donker is, lagen we ook deze avond alweer op tijd in ons neergeklapte autobed. Dit met gevolg dat we er de volgende ochtend vroeg uit waren.
Ed heeft een lekker bakje koffie gezet en om 8.00uur begonnen we de wandeling over de Seven Hanging Valleys Trail langs de kust van Praia do Marinha tot aan de Praia do Vale de Centeanes. Een tocht van slechts 6 km heen (en dan ook hetzelfde pad weer terug) waar je toch 2 uren over wandelt.
De vroege ochtendzon bij Arcos Naturais da Praia da Marinha.
Het was een pad met prachtige rotspartijen in de meest fantastische aardse tinten. Meerdere stukken waren voor de veiligheid afgezet met houten hekken (hoogte en instortingsgevaar).
Wel jammer dat op sommige plekken de bebouwing (van vooral luxe, hele luxe villa's) tot dicht langs de trail liep.....

Een baobap in het eindpunt Vale de Centeanes.

We hebben het strand van Marinha nog bezocht want volgens de site zou deze behoren tot één van de 10 mooiste stranden van Europa.......en dat wil ik best geloven!!!

Weer bij de auto terug gekomen, bleek de parkeerplaats echt mutje vol te staan! Een heel toeristisch oord wanneer het zonnetje hoog aan de hemel staat!

Later die middag op weg richting het noorden naar ons laatste geplande bezoek voor dit uitstapje, naar Jan.
De auto weer ergens op een zijpaadje langs de weg geparkeerd voor de nacht en de volgende ochtend weer verder op weg.
Ed kende Jan van een aantal jaren geleden toen Ed hem had geholpen met het graven van het zwembad en nu had Jan hulp nodig bij de olijvenoogst.
Er waren nog 2 dames uit Nederland die de dag ervoor waren aangekomen om te helpen plukken, Jacqueline en Wilma.
De koffie wordt gezet terwijl Petra nog lekker in bed ligt!
Olijven plukken met de hand.

Na een dag hard werken en 54 kg olijven verder, hebben we de dag afgesloten in een restaurantje in het dorp.
Het was een bijzonder gezelschap!

Na de geslaagde olijfpluk actie weer terug richting het noorden. Onderweg nog ff gauw het vergeten vest van Ed bij Tijn en Suus opgehaald en jawel, de regen weer tegemoet in noord Portugal. Maar vol frisse energie terug bij onze lieve katten🐱🐱🐱🐱